Home GAMES Review DiRT Rally

Review DiRT Rally

Review DiRT Rally
0
0

Het is lang stil geweest rondom Codemasters Rally games. Het laatste deel is alweer vier jaar geleden uitgebracht. April van dit jaar kregen we tot ieders verbazing een vervolg, want toen verscheen DiRT Rally als vroegtijdige titel op Steam. Deze week is DiRT Rally officieel uitgebracht en wij namen de afgelopen weken het spel onder de loep en testten natuurlijk uitvoerig de Virtual Reality mogelijkheden.

Oefening baart kunst

Een van de moeilijkste dingen om bij een simulatiespel voor elkaar te krijgen, is de perfecte balans tussen een realistisch gevoel en het spel speelbaar houden voor een groot publiek. De leercurve moet het gevoel geven dat je steeds beter wordt, zonder dat het al teveel van het realisme afhaalt. Bij DiRT Rally neigt het iets teveel naar het realisme te wentelen. Het spel is namelijk heel erg moeilijk! Als je dacht dat je goed in race simulators was, dan zal je bij DiRT Rally het zwaar voor de kiezen krijgen. Het niveau ligt gelijk aan dat van Project CARS en misschien zelfs nog een stukje hoger.

De moeilijkheidsgraad maakt DiRT Rally overigens niet minder leuk. Het gevoel van realisme is zo groot dat je jezelf wilt blijven verbeteren, maar je geduld wordt wel op de proef gesteld. Een klein stuurfoutje of iets teveel gas wordt genadeloos afgestraft. Snel een race opnieuw starten is er ook niet bij, dit kost je namelijk credits. Rij je de wagen total loss, dan is simpelweg het evenement ten einde. In de video hieronder kun je zien hoe moeilijk het is een rondje te finishen.

Testsysteem

Het testsysteem is niet onaardig, we spelen DiRT Rally op een MSI Gaming 5 moederbord met een Intel Core i7 4770K, 16 GB DDR3 geheugen en een NVIDIA GeForce GTX 970 ook van MSI. De virtual reality headset is een Oculus Rift DK2 (ontwikkelaarskit). Met simpele AMD FX APU of Intel Core i3 en een AMD HD5450, Nvidia GT430 of Intel HD4000 grafische kaart zou het spel ook speelbaar moeten zijn. Wil je het spel in virtual reality spelen raden we toch minimaal de systeemeisen van Oculus VR aan.

Voor de besturing gebruiken we een Logitech G27 racestuur met een Playseat. In eerste instantie leek het stuur niet te werken met DiRT Rally, maar nadat we een configuratiebestand van Racedepartment.com hadden gebruikt werkte het stuur perfect. Je voelt het verschil in ondergrond, snelheid, hobbels, het moment dat je op gas trapt, geulen en kuilen direct op je stuur. Hierdoor kun je fijn inschatten of je in een bocht kunt driften of vol gas door kunt scheuren. In combinatie met de Virtual Reality ben je daarom snel vergeten dat je in je kamer op een stoeltje zit.

Het spel

DiRT-Rally-Review-09Met DiRT Rally krijg je 39 klassieke tot moderne rallyauto’s tot je beschikking. Al deze auto’s reageren compleet anders van elkaar. Het gaat dus om alleen het uiterlijk van een auto, maar werkelijk in elk detail verschillen de wagens van elkaar. Je voelt het verschil in voor- en achterwielaandrijving, Paardenkrachten en de afstelling van de auto allemaal direct terug op de weg. Heb je eindelijk je trage oldtimer onder de knie, dan kun je opnieuw beginnen zodra je in een nieuwere auto stapt.

Er zijn totaal zes verschillende banen welke in 70 etappes zijn verdeeld. Je racet van kronkelige bospaden en smalle bergetappas naar de sneeuw van Monte Carlo en Zwitserland. Er zijn ook officiële rally tracks beschikbaar zoals Lydden Hill of Höljes. De landschappen in het spel zien er prachtig uit en het racen over de verschillende banen voelt even realistisch als het verschil in auto.  Dit is mede te danken aan nieuwe technieken die bij DiRT Rally gebruikt zijn. Rij je bijvoorbeeld over modder of sneeuw, dan zal dit tussen het profiel van je banden blijven plakken en zal de auto meer glijden. In combinatie met VR is het goed te doen. Wie in het bezit is van een rijbewijs, zal zich wellicht de woorden van zijn rijinstructeur voor zich kunnen halen: “kijk waar je naartoe wil rijden.” Met je headset op, kun je in DiRT Rally niet anders doen. Door de bocht in te kijken, kun je precies inschatten waar je naartoe moet sturen. Na een beetje oefenen zal het allemaal automatisch gaan.

Spelmodus

DiRT-Rally-Review-17 Er zijn verschillende spelmodus die je kunt spelen. Zo kun je een eigen event maken en het ook lekker online tegen elkaar opnemen via Leagues. Het belangrijkste is natuurlijk de carrière. Deze is in verschillende onderdelen opgebouwd. Zo kun je in je carrière ook via online events spelen waarmee je credits kunt verdienen, maar je kunt ook een offline rally, hillclimb of rallycross kampioenschap starten. In het begin zal weinig keus hebben, gezien je met je credits alleen een oude oldtimer kunt kopen waarmee je alleen een rally kampioenschap in kunt. Naarmate je meer auto’s kunt kopen en meer verdient kun je meer kampioenschappen openen. Naast het kopen van auto’s kun je ook je team verbeteren waardoor het bijvoorbeeld minder tijd kost om je auto tijdens een race te repareren.

Conclusie

DiRT Rally ziet er prachtig uit en voelt fenomenaal aan. Het is werkelijk de beste rally simulator die je op dit moment kunt spelen. Elk detail in het spel klopt en het is ook zeker uitdagend wat voor vele uren raceplezier zorgt. Het spel in Virtual Reality spelen geeft een enorme kick! Als je na enige oefening vol door een bocht scheurt voel je virtuele g-krachten letterlijk door je lichaam gieren. We hebben het dan niet over een denkbeeldig gevoel, maar echt de tinteling in je buik omdat je lichaam dat als een reflex reageert op de beelden die op je ogen worden geprojecteerd. Het is een machtig gevoel dat je niet kunt omschrijven.

We moeten je wel waarschuwen voor de moeilijkheidsgraad van het spel. Heb je Project CARS na een week crashen en joystick bashen aan de kant gesmeten, dan zal DiRT Rally je een vergelijkbaar gevoel geven. Heb je een passie voor racesims dan is DiRT Rally de kroon op je racecollectie. Hieronder kun je nog een aantal prachtige in-game screens doorbladeren.

Titel: DiRT Rally
Genre: Race, Simulatie, Sport
Ontwikkelaar: Codemasters Racing Studio