PlayStation VR tijdens Firstlook

PlayStation VR tijdens Firstlook
0
0
20151011_115803
Jeroen Riding laat zien hoe de game werkt.

Na de HTC Vive kreeg ik de kans om de PlayStation VR headset te proberen. Tijdens Firstlook mocht ik het spel Rigs: Mechanized Combat League uitproberen. Er was niet zoveel tijd als tijdens de demonstratie van de Rift, maar het gehele proces duurde minstens even lang. Na een kwartiertje wachten in de rij vertelde Jeroen Riding, Community manager bij Guerrilla-Games, uitgebreid wat het spel dat we mochten proberen precies inhield.

Rigs: Mechanized Combat League

De titel verklapt eigenlijk al een beetje waar het om draait: je stapt in een mech. Dit is een gigantisch metalen pak dat je kunt besturen met je PlayStation controller. Er zijn verschillende ‘mech-pakken’ met elk weer andere eigenschappen. De mech die ik mocht besturen kon lang zweven en dat is in VR een zeer leuke ervaring. Als iedereen zijn mech heeft geconfigureerd en klaar is, stap je een gigantische arena binnen om deel uit te maken van een toernooi.

Het toernooi is verdeeld in helften en duurt totaal 5 minuten. Het doel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Punten verdien door in een ring in het midden van de arena te springen. Dat klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Je kan pas door de ring springen als je genoeg energie hebt. Energie kun je op twee manieren verdienen. De eerste manier is het verzamelen van zogenoemde gele Orbs die door de arena zijn verspreid. Een andere manier is het neerhalen van tegenspelers. Is je energiemeter vol, dan beland je in een zogenoemde Overdrive en moet je zo snel mogelijke sprinten naar de ring in het midden van de arena.

Besturing

De besturing zal voor vele even wennen zijn. Je bestuurt de mech met je PlayStation-controller en je headset. Richten op je tegenstander doe je met je hoofd en schieten met de triggers. Het lopen doe je met de twee analoog sticks op je controller. Ik was even bang dat het gebruiken van je hoofd op deze manier misselijkmakend zou zijn, maar dat bleek enorm mee te vallen. Het 120hz beeldscherm in de PlayStation VR deed enorm goed zijn werk.  Rigs: Mechanized Combat League is een zeer leuk en uniek multiplayer spel, dat exclusief voor de PlayStation VR zal zijn.

De PlayStation VR

De headset van Sony voelde iets zwaarder dan andere headsets aan. Het materiaal is plastic en een soort hard rubber. Ook de manier waarop de headset op je hoofd wordt bevestigd is anders dan we tot nu toe bij anders headsets hebben gezien.

De headset zit vast aan een soort ring die op je hoofd wordt geplaats. Vervolgens kan de headset horizontaal worden gekanteld zodat het voor je ogen komt te zitten. De afstand tussen je voorhoofd en de headset is hierdoor een stukje groter dan bij de Rift of Vive die via een elastische band op je hoofd worden gedrukt. Ondanks dat ik de headset uitgebreid mocht stellen, kreeg ik hem niet optimaal bevestigd. Langs mijn ogen zaten grote kieren en door het harde materiaal zat het niet erg comfortabel.

De kijkhoek was beduidend kleiner dan de Vive en de Rift, maar het beeldscherm zelf was een stuk beter. Ik heb flink om mij heeft zitten draaien, maar ik kon geen vertraging van het beeld ervaren. Ook was de positionele tracking goed en verloor deze mij niet uit het oog tijdens de draai en spring test.

De headset was nog steeds aangesloten via een kabel, de geheimzinnige kastjes waren nu mooi weggewerkt in een witte stellingkast. Niemand wilde nog een uitspraak doen of de headset uiteindelijk draadloos zou worden en of er een extra grafische controller in de kastjes zat.

Conclusie

De ontwikkeling van de PlayStation VR is duidelijk nog in volle gang. Het geheel voelde ook echt nog niet af en ook niet erg comfortabel. Wel heeft Sony mij weten te overtuigen met een goed product bezig te zijn. Vooral met het beeldscherm lijkt Sony een voorsprong te hebben. 120Hz en 90 fps zorgen ervoor dat je ongestraft met je hoofd kunt schudden en snelle bewegingen kunt maken. Iets dat ik niet zo heb ervaren bij de HTC Vive en de Oculus Rift. Vandaag geeft Sony in Parijs een persconferentie. Tijdens Firstlook wist de vriendelijke dame al te verklappen dat ze een nieuwe aankondiging over de PlayStation VR gaan doen. We wachten met smart af!

De livestream is vandaag vanaf 18:00 via Twitch volgen.
Watch live video from PlayStation on www.twitch.tv