Home REVIEWS PC Arcade Review: New Retro Arcade Neon

Review: New Retro Arcade Neon

Review: New Retro Arcade Neon
0
0

Heel erg lang geleden had je zelf geen computers, smartphones en game consoles, dan fietste je kilometers ver om een spelletje te kunnen spelen in een arcadehal! In een wat duisterde ruimte, vaak alleen verlicht met neonlampen, speelde je op arcadekasten een potje pacman of samen met een andere gamer potje Double Dragon. Je maakte gemakkelijk nieuwe vrienden en deelde samen je passie voor games. Eind jaren ’80 kwam daar helaas snel verandering in. Krachtige PC’s, (spel)computers als de Atari, Amiga en commodore verschenen in de woonkamers en het was niet langer nodig om door weer en wind naar de arcadehal te fietsen. Al snel verschenen er spelcomputer puur gericht op gamen en met de komst van de NES en Sega Mastersystem was er totaal geen reden meer om geld te steken in een enkel potje Pacman. De enige rede om de deur uit te gaan was voor de videotheek om een spelletje te huren, iets dat met het hedendaagse on-demandwereld ook niet meer nodig is. Toch mist de echte old-school gamer het nostalgische gevoel om door een hal vol met games te wandelen en het contact met andere gamers die dezelfde passie delen. Dat is misschien ook de rede dat ik steeds vaker ondernemers zie die een poging wagen de arcadehal nieuw leven in te blazen. Helaas zien ik ze ook snel weer de deuren sluiten. De komst van virtual reality opent nieuwe deuren en dat hebben de ontwikkelaars bij Digital Cybercherries snel gezien.

New Retro Arcade Neon

Digital Cybercherries ontwikkelde New Retro Arcade Neon; een virtuele arcadehal helemaal in de stijl uit de jaren ‘80! Tijdens de ontwikkelingsfase was het spel gratis te downloaden en konden gelukige Oculus Rift DK2 eigenaren al een voorproefje krijgen. Met de feedback van deze proefpersonen heeft Digital Cybercherries het spel verder doorontwikkeld en is het nu verkrijgbaar op Steam en compatibel met de HTC Vive virtual reality headset.
newretroarcade03

newretroarcade06

Terug in de tijd

De eerste keer dat ik New Retro Arcade Neon opstartte bevond ik mij voor een arcadekast. Via een pistool dat in de kast zat kon ik een aantal opties kiezen en ik koos om eerst de klassieke spelmodus te spelen. In deze modus ben je aanwezig in een iets kleinere ruimte zonder extra spellen als bowlen of basketbal.  Toen ik de virtuele ruimte binnenstapte kreeg ik direct het gevoel dat ik een stap terug in de tijd was gestapt. Om mij heen in de donkere ruimte stonden vele arcade kasten en vol enthousiasme stapte ik op een van de kasten af. Helaas kreeg ik de melding dat er geen spel aanwezig was en dat ik eerst de kast moest configureren. Enigszins teleurgesteld ging ik op ontdekking in de ruimte, die in elk detail verder perfect was. De Vive controllers zijn helemaal in SNES-stijl, in de schaduw merk ik op dat ik geen Vive maar een Nintendo Virtual Boy op heb en echt elk voorwerp in de ruimte is te gebruiken, van een VCR met videobanden, een walkman met cassette bandjes tot een klassieke GameBoy (al moest die ook eerst geconfigureerd worden).

newretroarcade01

newretroarcade04

Neon

Na een korte wandeling door de klassieke ruimte koos ik om over te schakelen naar de Neon modus. In deze mode kom je terecht in een veel grotere arcadehal (beter gezegd een soort kelder). Naast mij staat een ouderwets Pepsi-koelkast en na een druk op de knop, komt er tot mijn verbazing ook nog een blikje uit! Na een wandeling langs de wc’s kom ik in een ruimte met air hockey, helaas is er niemand om te spelen want ik heb voor de offline modus gekozen (multiplayer is mogelijk tot 6 personen). Even verderop vind ik een basketbalspel. Ik pak voorzichtig de basketbal op en probeer hem in het net te gooien. Na een beetje oefening ging het aardig! Ik loop nog eens langs de nog steeds niet geconfigureerde arcadekasten en vind een kamer met een biosscoop. Naast ingang liggen een aantal videobanden en ik neem er een mee naar VCR. Na het invoeren van de band begint de trailer van het spel af te spelen op een virtueel biosscoopscherm. Erg cool, want je kunt ook je eigen video´s gebruiken maar je raadt het al, dat moet eerst geconfigureerd worden. In de volgende ruimte vond ik een heuse bowlingbaan!  Het bowlen ging mij aardig goed af, zeker omdat ik mij geen zorgen over de vloer hoef te maken. Het rollen ging snel over in bowlingballen gooien, wat met de ene na de andere strike werd beloond. Na het bowlen was het tijd om de virtuele wereld uit te stappen en eens een kijkje te nemen naar de instellingen voor het spel.newretroarcade05

newretroarcade02

Configureren

Ik ben aardig kundig op dit gebied en heb zelfs al regelmatig een poging gewaagd een arcadekast met RetroArch te bouwen. De kast bouwen is er nooit van gekomen, maar de software heb ik altijd aan de praat gekregen. En nog steeds heb ik op een verborgen en verboden schijf bergen aan klassiekers en emulators staan. Tijd om die er eens bij te pakken. Het configureren van New Retro Arcade Neon is veel werk, dat gaan we niet ontkennen. Voor elke kast dien je de juiste emulator te selecteren (het dll-bestand) en moeten de knoppen juist ingesteld te worden. Vergeet vervolgens niet een schermafbeelding van het spel of een afbeelding voor op de cassette. Het geeft aan de andere kant ook veel vrijheid. Zo kun je alle arcade kasten zelf ontwerpen! Online vind je de juiste maten voor je ontwerp. Na een dag of twee gestoken te hebben om alles in te stellen was het tijd om terug naar de arcade te fietsen – uhmm in te duiken. De screenshots stonden prachtig op de kasten die nu wel geconfigureerd waren. Ik sprong gelijk achter een kast en deed een poging. Gelukkig stond ik naast een muur die mijn val opving, want het beeld stond stil. Op mijn computer stond vrolijk een foutmelding. Het spel was vastgelopen. Wat geïrriteerd startte ik het spel nog een keer op en deed nu maar een poging met de Nintendo. Dit ging beter als was het niet helemaal wat ik gehoopt had. Via de controllers van de Vive is het namelijk niet mogelijk twee knoppen tegelijkertijd in te drukken. Zo kun je in Mario World dus niet rennen! Verder was het fantastisch en eventueel is het ook mogelijk een andere controller op je pc aan te sluiten. Ook de videobanden deden het goed op een aantal filmps die ik eraan gekoppeld had. Na een korte wandeling was het tijd om nog een arcade kast te proberen. Aladin dan? Ja die werkte, deels, want ik kon de startknop niet vinden. Wel kon ik de joystick heen en weer bewegen wat een vooruitgang was met de laatste poging. Pacman dan? Hier hetzelfde probleem met het starten. Ik kon duidelijk zien dat de spellen perfect draaide op de kast, helaas kon ik ze nog niet spelen en na dagen configureren kon ik niet de energie vinden om de besturing aan te passen. Dan maar een potje bowlingballen gooien, dat was al een enorm vertier.

arcadekast

newretroarcade08

Conclusie

NewRetroArcade Neon is een geweldig stuk software en ik heb enorm genoten door alleen al aanwezig te zijn in een stukje geschiedenis dat in elk detail is uitgewerkt. Helaas slaagde de software er niet in het belangrijkste een succes te laten worden, namelijk de arcade kasten zelf te laten werken. Het configureren is een enorme klus en als je uren hebt gestoken in het ontwerpen van je eigen acradekasten en de juiste games op elke kast heb ingesteld verwacht je dat het ook werkt. Helaas crashte de software regelmatig en dat is een ervaring die in virtual reality een stuk vervelender aanvoelt dan slechts een foutmelding op je beeldscherm. Het beeld staat namelijk ineens stil en het is een kunst om in deze situatie je evenwicht te houden. We hopen dat de ontwikkelaars snel de bugs volledig weggepoetst krijgen, want deze game verdient het om gespeeld te worden.

Oordeel: 7/10

New Retro Arcade: Neon
New Retro Arcade: Neon